Transport gabarytów? Proszę bardzo

Zastanawialiście się kiedyś skąd biorą się duże budowle i jak to wszystko jest przewożone?

Codziennie na całym świecie przewozi się miliony ton różnorakich towarów. Przez wszystkie istniejące zamieszkane kontynenty w ekspresowym tempie przesyłana jest żywność, AGD, RTV, elektronika i wszelkiego rodzaju produkty. Wykorzystywane do tego celu są wszystkie znane człowiekowi środki transportu. Niejednokrotnie trzeba przewozić rzeczy o ogromnych gabarytach i niesamowicie ciężkiej wadze. Są takie rzeczy, które stanowią prawdziwe wyzwania w transporcie – na przykład przęsła mostów, gigantyczne konstrukcje słupów przekazowych, transformatory elektryczne, konstrukcje i maszyny wykorzystywane w przemyśle, zwane ponadgabarytami.

W trakcie realizacji transportu wielkogabarytowego muszą być wykorzystane wyspecjalizowane pojazdy. Jednakże samo transportowanie ponadgabarytów jest dopiero ostatnim ogniwem w bardzo długim i złożonym łańcuchu specjalistycznych logistycznych operacji. Przewóz przedmiotów ponadgabarytowych potrzebuje od operatora logistycznego dokładnych przygotowań, właściwego sprzętu, doświadczenia w realizowaniu złożonych logistycznych operacji.

drawa-ponadgabarytowy-2

Wielkość i waga mają znaczenie

Zajmują się tym firmy, które wyprofilowały się w takiej właśnie wymagającej specjalnego przygotowania działalności. Trudnią się one zorganizowaniem całego procesu przesyłki ponadgabarytowej, tak więc czynnościami powiązanymi z samym transportem, organizowaniem załadunków i rozładunków, pozyskiwaniem specjalnych zezwoleń i zapewnieniem serwisu eskortującego w kraju i zagranicą. Przewozy ponadgabarytowe nazywa się także ponadnormatywnymi. Oznacza to, że przewożone towary przekraczają wielkością i masą dozwolone prawnie normy, jeżeli chodzi o poruszanie się po drogach. Żeby uprościć i uzmysłowić sobie granicę między transportem standardowym a ponadgabarytowym, można przyjąć, że transporty ponadnormatywne to te, które przekraczają długość 16,5 metrów, szerokość 2,5 metrów, wysokość 4 metry i najczęściej 42 tony ciężaru całkowitego.

Jak zatem dokonać transportu gabarytów?

Zanim taki towar zostanie załadowany i przetransportowany, należy opracować optymalną trasę przejazdu. W procesie tym zwraca się uwagę między innymi na szerokość dróg, znaki drogowe, słupy, wiadukty, mosty, ronda, dozwolony nacisk na nawierzchnię i tym podobne czynniki. W związku z obowiązującymi aktualnie przepisami, trasa ta powstaje w ścisłym porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. W związku ze specyfiką procesu, jakim jest ponadgabarytowy transport, zrozumiałe jest, że pojawiają się problemy. Pierwszym i głównym jest fatalny stan dróg w Polsce.

Remonty przeprowadzane są wolno i nie zawsze niestety w sposób fachowy. Dlatego transporty przebywają znacznie dłuższą trasę niż powinny, bo jeżdżą objazdami. Często także trzeba usuwać przeszkody na drodze – takie, jak chociażby znaki drogowe. Innym problemem są ronda, azyle dla pieszych i wysepki z wbudowanymi znakami. W rezultacie takich utrudnień odbiorca ostatecznie więcej płaci za transport. Następny problem to opłaty za zezwolenia specjalne. Im dłuższa trasa i większy nacisk na nawierzchnię, tym opłaty są wyższe. Sięgać mogą one nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proudly powered by WordPress | Theme: Baskerville 2 by Anders Noren.

Up ↑